Wednesday, May 11, 2011

Salahkah Hujan?

Bismillah....

Hujan yang turun
bagaikan mutiara
meyirami ketandusan hati
dan hujan turut mengiringi
engkau pergi....


Bos : "Kenapa lambat?"
Ali  :  "Hujan bos"

Kenapa hujan yang dipersalahkan bila lambat sampai ke ofis..kalau setiap pagi hujan, alamatlah setiap hari lewat sampai ke ofis...sepatutnya alasan hujan tidak boleh dijadikan sebab untuk lambat ke tempat kerja...padahal pergi kerja dengan kereta bukan berjalan kaki atau bermotosikal......waima kalau naik motorsikal pun alasan hujan tidak lojik sama sekali..sediakan payung sebelum hujan...

Apa kata adjust waktu bila hujan....kalau time tak hujan keluar pukul 7.30..bila hujan cepatkan setengah atau 1 jam..pasti tak timbul masalah lewat ke ofis.....kecuali hujan terlalu lebat..bolehlah alasan tu diterima.

Tapi yang menghairankan...sekarang bukan musim hujan..24 jam panas..kalau siang panas mentari..kalau malam berbahang sampai pagi...pun masih lewat ke opis...apa pulak alasannya? time ofis 8.15...,8.30 - 8.45 baru nampak batang hidung...

Cuaca bukan boleh dijadikan alasan untuk datang lambat ke ofis, jarak tempat tinggal dan tempat kerja juga tidak boleh dijadikan alasan...sebenarnya semua terletak pada sikap dan rasa tanggungjawab seorang pekerja. Semua terletak pada seketul darah dalam badan yang bernama hati..jika hati berkata mahu datang keja cepat..insyallah..cepatlah..tapi jika hati buat sambil lewa dan tak rasa bersalah...maka setiap hari begitulah...lewat dan lewat..


p/s Takziah pada KAKCIK Seroja..yang telah kehilangan ayahanda tercinta..muga arwah ditempatkan dikalangan insan yang beriman - AL FATIHAH.

10 comments:

  1. ida...
    hujan mmg tak salah...
    org yg kena hujan tu, bila dah lenchun...
    dia yg serba salah.....
    -nak tunggu baju kering-kesejukan...
    -nak tukar baju baru - baju spare takder...
    serba salah dlm basah....

    ReplyDelete
  2. "a'ah kan kak...saya pun bila hujan anak2 buat alasan tak nak pegi skolah.Tak bagi can la kak,sbb nanti dioang melampau lak....biar lambat,asal jgn ponteng...~takziah juga dari saya utk kakcik.."

    ReplyDelete
  3. Tak salah hujan mencurah,
    salahkan diri sendiri...

    ReplyDelete
  4. dah namanya manusia..mmg sentiasa mencari alasan..

    dalam bidang kerja saya, lagi pelik alasan2 manusia yg malas ke tempat kerja!..minta MC dgn seribu satu alasan tak logik

    ReplyDelete
  5. kat opis saya ni takde alasan org nak bagi sebab hujan punca dtg lambat gi opis. sebab kebanyakannya duduk sekitar opis je. saya n bos je duk jauh, kat kg subang dan bos dok kat bandar utama. tapi tiap hari saya sampai paling awal.

    so depa semua takde alasan nak bagi. kehkehkeh~

    ReplyDelete
  6. salam kak.
    Antara tidak mahu dgn mampu. andainya tidak mahu, sentiasa ada alasan utk menipu. Faktor cuaca, kesesakan jalan raya dan macam2 akan dijadikan senjata paling ampuh utk lewat atau tidak hadir.

    ReplyDelete
  7. ida...hujan pg...berat nak tolak selimut...tu yg lambat bgn tu..:)

    ReplyDelete
  8. hujan adalah signal untok tarik selimot!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...