Friday, June 10, 2011

Al Kisah cerita hari ini...

 Bismillah..

Sejak dua hari lepas tekak aku dah mula sakit...dah berbotol2 air kosong aku minum..hari ini  hidung pulak mula selsema..aduh..tak selesa rasanya..dah habis sekotak tissue aku gunakan untuk membersihkan selsema, dah naik melecet hidung ni....nak kena makan ubat ni...jap lagi aku ke klinik.

Hari ini aku rasa agak tidak bernasib baik...balik tengahari tadi aku nak masak ikan bawal masak asam pedas...masa ikan masih beku  nampak ok je..bila aku dah basuh, ais dah tkde, dah masuk dalam periuk baru timbul bau yang sgt tidak menyenangkan.......rupa2nya ikan bawal tersebut dah  busuk, baru semalam aku beli dari mini market sebelah ...bukan kata ikan saja yg tak boleh makan.......kuahnya pun sama, bak kata pepatah "sebab nila setitik rosak susu sebelanga"...perut dahlah lapar...sudahnya aku masak maggie...mujurlah anak2 ke rumah kenduri kawan diaorg lepas Solat Jumaat tadi....kalau tak diaorg pun terpaksa makan maggie je..
 Maggie ni jadi sangat sedap bila perut betul2 lapar..rasanya dah berbulan maggie ni tk masuk dalam perutku...Alhamdulillah...syukur dah kenyang.

Sejak dua minggu lepas Abdullah Zaki sibuk bercerita pasal Program Sehari  Di Alam Remaja, anjuran Pertubuhan Silat Seni Gayong, Daerah Sepang......dia menyertai pertubuhan silat ni sejak 2 bulan lepas...walaupun dia ada athma aku benarkan juga dia menyertai........alhamdulillah ok pulak....sejak masuk silat ni tak pernah lagi dia semput..

Aku tenguk dia sangat teruja nak mengikuti program tersebut..... yang akan di adakan di Kem Insight G-Jan di Kampung Jijan Hulu, Nilai mulai esuk hingga ahad ini.....aku memang menggalakkan...biarlah dia berdikari dan buat sesuatu yang mendatangkan kebaikan pada dirinya...

Kadang2 aku saja usik Abdullah Zaki..."adik ni masuk silat, tapi dalam rumah pun penakut.....mesti abang nak kena temankan"..dia sengih saja...

26 comments:

  1. meggie.....sedap tu time perut lapar...Tapi tak boleh amalkan selalu...Saya pun suka..tapi kena makan smbunyi2, tanpa pngthuan anak2...

    ReplyDelete
  2. hurm saya dulu belajar jap silat pulut ( silat kampung) tapi sebab badan tak tahan, saya sakit2 selalu bila masuk silat..selalu 'berangin' kata org kelantan..lalu berenti

    ReplyDelete
  3. SALAM,
    SIMPATI ! KAT MINI MARKET MANA TU ?

    ReplyDelete
  4. assalam sis ida

    x der rezeki. apa bleh buat. layan maggie sekali sekala sedap gak :)

    ReplyDelete
  5. salam,
    baru semalam saya & anak pompuan mkn maggie, abahnya & anak lelaki g kenduri, apalagi maknya pun buat alasan dh lama tak mkn maggi....hehehe

    ReplyDelete
  6. penah dulu beli ikan busuk. jadi gulai ikan busuk la pulak. sabo je la...

    ReplyDelete
  7. semoga sihat dan masak sedap-sedap

    ReplyDelete
  8. kak... bila lapar.. nasi kosong berlaukkan kicap pun sedap.. apatah lagi meggi yang sememangnya sedap..

    Allah, lama tak makan megi, tengok megi akak tu macam rasa nak makan megi lah.. hehe

    ReplyDelete
  9. Masak meggi kosong macam tu, saya panggil “megi bodo”. hehehehe tapi kalu lama tak makan, pastu layan plak masa ujan... perhhhhh!

    ReplyDelete
  10. melentur buluh biar dari rebungnya.

    ReplyDelete
  11. rezeki pada maggie ..itu lebih baik dari takde kaans..

    kak ida .. i miss u.. harap akak dan anak2 sihat yaaa ..

    ReplyDelete
  12. elok juga penakut sikit-sikit dari terlampau berani !

    megi puun sodap (sekali sekala)

    ReplyDelete
  13. Asrul
    memang sgt comel pun anak bungsu akak ni...

    ReplyDelete
  14. Al Lavendari
    betul lah tu..klaau terlampau berani lain pulak jadinya...

    terimakasih singgah

    ReplyDelete
  15. Linda
    betul linda...ada org tak dapat makan langsung kanns...

    linda i miss u 2.3.4....harap linda pun begitu...take care

    ReplyDelete
  16. Delarocha
    bila buluh dah jadi keras dah tk boleh nk lentur lagi kan...

    ReplyDelete
  17. AA
    saya pun kerap ckp mcmtu bila masak benda yg sgt simple..umpamanya cekodok bodo..lempeng bodo..hehehehe..tp tulah yg paling sedap..

    ReplyDelete
  18. Afida
    tekak kita org biasa2 ni tk berkira sgt kan ..dapat magi pun dah kira ok...

    ReplyDelete
  19. Cikli
    Insyallah....dah sihat tapi cirit birit pulak sejak balik dr melaka...

    ReplyDelete
  20. Jendela Hati..
    masa beli ikan menag tk perasan sbb ikan beku..tu lah dah tkde rezeki kan...

    ReplyDelete
  21. Tirai hati
    sesekali pekena maggi ni sedap gak, tp tk boleh amalkan selalu sebab bnyk sgt bahan perasanya...

    ReplyDelete
  22. Waalaikumsalam wachak..
    tu lah namanya tkde rezeki..pd hal bukan baru sekali beli ikan bawal ni..

    ReplyDelete
  23. LH..
    minimarket sebelah ofis ni..nak komplen pun tk sampai hati sebab tuan punya minimarket baik orgnya..

    ReplyDelete
  24. Imanshah
    ikutkan akak memang tk bagi dia masuk sbab ada semput...tp alhamdulillah tk penah pulak dia kena semput sejak aktif silat ni.

    ReplyDelete
  25. MP..
    Iyelah..anak2 kalau jumpa magi serupa jumpa ayam golek...tu sebab kak ida jrg beli..bila teringin baru cari.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...