Klik Klik

Sunday, July 17, 2011

Allah Tempat Mengadu....

Bismillah.....Assalamualikum...

"Salam kak...maaf kak sy ganggu, sy nk mtak tlog kak,tp klu akak bole la ye..trus trang kak ape yg akak tau sy x kje lg buat mase ni..sy nak mtak tlong pinjmkan 5 rtus kak nak buat byr duit umah sewa. nti akak tlak la duit bulanan sy 150 smpi abis..leh tk kak"

"Salam tie...akak nak mintak maaf sgt2..buat masa ni akak mmg tkde duit sebanyak tu,akak pun ada mcm2 mslh..kalau nak cite tie pun tak faham.....tggulah minggu depan insyallah nanti akak usahakan"

"Akak sy mng x de tmpt mngdu, tp ape kan daye sy, patah sayap sy kak, sy ttp bsyukur ape yg akak beri   pd ank2 sy."

"tak pe tie...akak tahu tie tkde tmpt nk mngadu..ckp je kat akak...akak tak kisah..kalu ada akak mesti bantu tie"

"Sy mtak maaf kak..wat mase ni mng ssh sgt kak, mane pkir nk puase, raye..ya Allah kak Dia je yg tau hati sy bile pndg muke ank2, dh eluk2 keje kak ngah lak tk mau jg anak2. sugul kak keadaan sy.."


"akak fhm...banyak2 sabar tie...insyallah ada tu rezeki anak2..masa solat doa banyak2 muga hidup kita dimudahkan."


"Sdih kak..sy niat cri rezeki dmi ank2 tp owg tk phm..kite lg nk pkai duit..Ya Allah pd sape la sy nk mngadu '

"mengadulah kat Allah tie.."

Itulah antara sms isteri arwah (bekas suami) pada aku beberapa malam yang lepas..Bergenang airmata aku bila baca semua sms ini...aku dapat rasakan keperitan dia menghadapi dugaan sebegini..kerana aku telah rasai satu masa dulu, bezanya aku masih ada mak abah dan adik beradik yang sentiasa memberi bahu untuk aku bersandar dan menghulur sapu tangan bila aku menangis........

Dia kehilangan tempat bergantung sewaktu anak2nya terlalu kecil...dia tiada adik beradik di sisi, ibu bapa juga tiada.....ada kakak2 ipar (kakak arwah suami) tetapi  kakak ipar tetap kakak ipar.....sampai bila mereka mahu membantu....sampai waktu mereka lepas tangan..beberapa bulan yang lepas ada juga kakak ipar yang sanggup menjaga anak2nya sewaktu dia bekerja...nak hantar ke rumah orang tentu bayarannya agak mahal untuk  anak2 yang berumur 2 tahun dan 6 bulan...sedangkan gaji yang diterima sebagai pembantu jualan sangat kecil...mana lagi susu dan pampers..

Mengapa aku bercerita di sini...aku tak mungkin bercerita di pejabat...mereka yang tidak pernah duduk di tempat aku dan Tie, tidak akan memahami apa yang kami lalui dan rasai...tiap hari di pejabat aku hanya dengar cerita2 gembira dan berbau kemewahan.....cerita melancong ke luar negara...cerita beli langsir baru harga beribu..cerita anak2 tg tgh study beli lap top harga 3, 4 ribu..cerita anak2 beli baju raya, kasut raya harga beratus....bla..bla...bla....macam mana aku nak bercerita..buang masa saja.

Sejak kebelakangan ini aku tersangat sibuk, seawal pagi aku akan bangun untuk menyediakan sarapan dan menu tengahari...aku bekerja dari pukul 8.30 (selepas minum pagi) hingga 1.00 tgahri..pukul 2.00 ptg aku masuk semula ke ofis hinggalah pukul 6.30..bila malam aku tak terdaya nak mengadap screen PC...lepas solat Isyak dan buat sikit keja rumah aku terus zzzzzzz....blog pun dah lama tak up date..apa lagi nak singgah rumah kwn2 kat maya ini....(adalah satu dua yg sempat aku terjah)

Alhamdulillah sejak dulu Allah kurniakan aku mudah tidor walau sebesar mana masalah yang mengganggu pikiran aku...sekarang aku kena fikir sekali masalah yang menimpa isteri arwah, disamping masalah aku sendiri......Ya Allah berilah aku jalan dan permudahkanlah segalanya...jika bukan untuk aku dan tie...cukuplah untuk anak2 kami.

33 comments:

  1. assalamualikum..

    kak ida.......
    sayu nya ayu luahan kalian berdua.,

    menangis dalam hati saat ini..
    kak......... dibulan syaaban ini, lagilah hari ini hari nisfu syaaban..
    ayu mendoakan agak kak dan tie (bekas madu kak kan?) dilimpahi rezeki yang halal dalam masa terdekat..

    kak.......
    ayu sangat2 bangga mengenali kak ida.!!

    ReplyDelete
  2. email saya normahmispar@yahoo.com

    ingin membantu tie, walau tak banyak mana, ya ida.

    ReplyDelete
  3. SALAM,
    LF DAPAT MEMAHAMI. MENDOAKAN MOGA ALLAH MEMUDAHKAN SEGALA URUSAN . AMIN !

    ReplyDelete
  4. Ida...
    murni sungguh hati ida sanggup memikirkan masalah isteri bekas suami ida...
    bukan semua orang sanggup memikul tanggungjawap begitu...
    Benar..hanya kepada ALLAH lah tempat mengadu... kita hanya membantu sekadar yang terdaya....

    ReplyDelete
  5. waalaikumsalam Ayu..
    saat ini kak ida rasa nak menangis je..ingatkan kepayahan masa lalu kak ida tahu apa yg Tie lalui..

    terimakasih sebab ayu sgt memahami...mudah2an kepayahan Tie akan berkurangan..akak cuma dapat membantu apa yg terdaya...

    Terima kasih ayu..

    ReplyDelete
  6. salam kak normah...
    terimakasih kerana perihatin nasib Tie..insyallah nanti sy hubungi kak Normah.

    ReplyDelete
  7. Salam LF
    tak ramai org dapat memahami situasi Tie...terimaksih atas doa LF..mudah2n doa2 LF dimakbulkan Allah.Insyallah

    ReplyDelete
  8. Ibu N Abah
    bukan mudah hendak menjadi seorg ibu tunggal lebih2 lagi seperti Tie yg tidak bekerja..ida cuma dapat membantu sekadar yg terdaya..mudah2an Allah mempermudahkan segalanya.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Ida, salam perkenalan dan salam ziarah. Tersentuh hati ni membaca coretan kisah Kak Tie. Akak doakan dipermudahkan urusan.

    ReplyDelete
  10. semoga di beri petunjuk dan hidayah :) insyaALLAH

    ReplyDelete
  11. "sedih dgr luahan hati tie dan juga kak ida....betul kata akak w/pun bkn utk kalian berdua tp demi anak2..mereka masih kecil dan belum faham erti hidup...bersabar lah kak,dn mintalah kepadaNya...sesungguh nya Allah itu maha mendengar,maha pengasih dn maha penyayang.."

    ReplyDelete
  12. sabar kak, moga dipermudahkan semua urusan, di sebalik setiap kesulitan ade kemudahan, amin

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum my dear sis Ida...

    Betapa baiknya hati Kak Ida...
    bukan sahaja masalah sendiri perlu difikirkan.malah masih sudi memberi ruang utk tempat mengadu & menolong demi kebaikan orglain....Semoga segala kesulitan dipermudahanNya dan akak sentiasa dilimpahi rahmat kasihsayangNya...Aminn

    ReplyDelete
  14. sedihnya bila saya baca .. semoga allah mempermudahkan kita dlm apa jua urusan dan semoga allah memberikan jalan buat Tie .. sama2 kita doakan ya kak ..

    setiap dugaan dari allah ada hikmahnya .. kita kena percaya itu ... moga Tie kuat hadapi dugaan ini .. insyaallahhh

    ReplyDelete
  15. kalau kita memohon dgn sebenar2 kepada Alla..insyaAllah akan dipermudahkan segala urusan kita.

    jalan rezeki itu luas kak. saya yakin pasti ada jalan utk meringankan beban yg ditanggung Tie.

    ReplyDelete
  16. salam..
    mengdulah pada NYA....minta lah seikhlas hati...jgn berputus harap...insya ALLAH pertolonganNYA tiba disaat tak disangka2...

    ReplyDelete
  17. Banyak banyak bersabar, setiap kesulitan itu pasti ada jalan keluarnya.

    ReplyDelete
  18. Salam Ida,

    Saya sangat bersimpati dengan cerita awak dan atie... Sebuah kehidupan memang banyak cabarannya. Ini satu kisah mengenai sebauh cabaran dalam kehidupan yang berbagai....

    ReplyDelete
  19. Sayu hati membaca N3 ni..
    Sekadar membaca N3 ini, pasti lah Ate bukan sesiapa tuk menilai Kak Ida, tapi Ate percaya, akak pastinya seorang yang tabah dan telah berjaya 'berdamai' dengan diri sendiri, sehingga akak dpt membantu isteri bekas suami akak dg ikhlas. Moga akak tetap begitu, hari ini, esok dan selamanya.

    Buat insan yg bernama Tie, ingatlah sesungguhnya Allah tidak pernah lupa akan hambanya. Teruslah mengadu kepada Nya, Dia pasti tidak akan menghampakan hambanya yg bermohon dengan penuh harap.

    ReplyDelete
  20. Kak...saya sayu dan masih menanggis :(.

    ReplyDelete
  21. Salam Ate..
    terimakasih kerana memahami maasalah yg menimpa..insyallah kak ida akan terus membantu tie selagi termampu...mudah2an Allah tetapkan hati kak ida terus begini..tidak emandang Tie siapa dan mengapa kak ida membantu dia dn anak2nya..

    mudah2an ate dilimpahi rahmat Allah kerana punyai hati begini..

    ReplyDelete
  22. Asrul
    insyallah akak bantu apa yg termampu..

    ReplyDelete
  23. Salam Zed
    terimakasih dapat jejaki sy ke sini...tiap caabaran dan dugaan muga dapat sy dan tie hadapi dgn tabah.

    ReplyDelete
  24. Delarocha
    insyallah..itulah jajni Allah bagi yg sentiasa bersabar dan redha.

    ReplyDelete
  25. Kamsiah..
    Allah Maha mendengar setiap keluhan dn permintaan hambaNYa..insyallah

    ReplyDelete
  26. Gadis Bunga
    yang penting kita jangan putus asa memohon dariNYA

    ReplyDelete
  27. Ieda..
    terimakasih..cuba memahami sudah cukup buat kak ida dan tie...mudah2an tie akan dipermudahkan dalam segala urusannya..

    ReplyDelete
  28. Waalaikumsalam dear sis tinie..
    jauh disudut hati rasa belas pada tie dn anak2 kerana kak ida pernah merasai dulu...mudah2an segala yg kak ida lakukan akan meringankan bebanan kak ida juga...

    ReplyDelete
  29. Orlando
    insyallah...mudah2an doa teman2 diperkenankan..

    ReplyDelete
  30. Piasara..
    hati perempuan dan seorg ibu pasti rasa sedih bila menghadapi situasi begini..mudah2an Allah meringankan bebanan tie dn mempermudahkan segala urusan kami...terima kasih pia..mudah2an aadalah reaeki anak2 tie juga anak2 kak ida.insyallah.

    ReplyDelete
  31. Naz
    insyallah..muga dipermudahkan segalanya.

    ReplyDelete
  32. Waalaikumsalam Moh Kembara..
    salam kenal juga dr ida, terimakasih singgah...mudah2an segalanya dipermudahkan..

    ReplyDelete

Tabung Anak

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...