Wednesday, March 30, 2011

Anak Dan Cucu...

Bismillah....
Hafatin Syafiqah dengan anak perempuannya yg petah dan cerdik...(gambar terbaru dihantar semalam)          


Bercerita tentang anak2..mungkin tak ramai yang tahu selama ini aku mempunyai seorang anak perempuan..kecuali yang mengikuti perkembangan hidupku dari blog lama dulu.....aku sangat jarang bercerita mengenai anak perempuan aku yang sorang ini...Selalunya aku bercerita tentang hero aku yang dua org itu...

Pada 29 Mac lepas dia baru saja menyambut ulangtahun kelahiran yang ke 22....Hafatin Syafiqah itulah nama anak perempuanku, juga anak sulong dalam keluarga...dalam usia teramat muda beliau telahpun mendirikan rumahtangga...kini telah pun memiliki seorang anak perempuan yg sangat comel dn cerdik..

Aku sebagai ibu sentiasa mendoakan yang terbaik buat anak perempuan aku ini..mudah2an dia berbahagia bersama anak dan suaminya...dah bergelar nenek rupanya aku...:) kadang2 orang yang baru mengenali aku macam tak percaya bila aku kata aku dah bercucu...nak buat macam mana..jodoh dia datang cepat sangat...

~ Sesekali ku rasa teringin melewati hatimu yang dingin~

Sunday, March 27, 2011

Masih Aku Terasa....

Bismillah....

2 Januari 2011...sudah 2 bulan lebih insident itu terjadi...namun mana mungkin aku lupa.....lebih-lebih lagi ada sesuatu yang sentiasa mengembalikan ingatan aku pada insident itu....nak ku buang jauh2 terasa sayang pula...jadi aku biar ia kekal di atas rak buku di rumah...
 Inilah  Net-Book  pemberian kerajaan Malaysia pada aku..hanya sempat aku gunakan lebih kurang 2,3 bulan saja...yang tinggal hanya kotaknya, bateri dan charger..dah nama pun mencuri, buat keja kelam kabut dan takut2 berani jadi barang2 penting untuk netbook itu tak sempat dicapai sekali...mudah2an org yang mencuri itu dibukakan hatinya untuk bertaubat...tp kalau dia bukan Islam...mudah2an dia sudah pencen buat keje mencuri ni.

 Pagi tadi tertunailah keinginanku nak makan tempe goreng...aku suka tempe yang berbungkus dgn daun...kalau dalam plastik nampak tak ori...sedapnya di makan masa suam2 kuku...
Mee goreng...tak ingat last aku goreng mee...rasanya ada juga masuk dalam entri lepas...kali ini anak2 pun suka sebab ada udang basah dan fish ball 'kak mah'...sedap gak fish ball kak mah ni....

Ini pula kueh kasturi@kueh kacang...sejak malam tadi aku sudah merebus kacang hijau..campur gula pasir dan kelapa lalu di simpan dalam peti ais..bangun pagi tadi goreng mee, dapur sebelah goreng kueh kasturi.....masih berbaki inti yang belum aku goreng..jadi petang ini dah ada menu untuk minum petang....

             Rasa2nya macam nak buat pengat labu campur sagu mata ikan....teringin pulak..


       ~ Kadang2 kita sangka panas hingga ke petang...rupanya salju turun ditengahari...~


Saturday, March 26, 2011

Aku, Coklat dan MIDI

Bismillah....

Selesai membaca "Ketupat Cinta" aku sudah kehabisan novel untuk ku baca..teringat pesta buku di PWTC  pada 22 April hingga 1 Mei ini...aku tak pernah berpeluang ke pesta buku tersebut.walaupun aku hantu buku...nak kata jauh dari daerah kediamanku..dulu masa duduk di Cheras pun tk berpeluang juga..sebenarnya terlalu banyak komitment lain...jadi yang penting2 diutamakan...kalau dah ke Pesta Buku pasti semua budjetku berlari2...

Apa kaitannya pesta buku dengan coklat...coklat..aku memang peminat tegar coklat..ada org kata makan coklat akan menggemukkan..betul ke...tak pulak aku ni gemuk2...walaupun berkilo coklat sudah masuk ke perutku..

Apa itu Coklat?

Coklat mengandungi katekin iaitu sejenis antioksida yang sangat kuat untuk menentang radikal bebas. Fungsinya adalah mengelakkan proses penuaan berlaku dengan cepat kerana pencemaran dan radikal bebas.
Kandungan katekin dalam coklat menjadikan kulit bersih, bercahaya halus dan awet muda...tapi kulit aku taklah bersih dan halus. awet muda?tak juga....tak kisahlah..yang benar..aku memang suka makan coklat..lebih2 lagi bila membaca novel atau sedang memerah otak membuat bank reconcilition ...hmmmm..nyaman rasanya bila masuk dalam anak tekak...

Apa pula kaitan dengan MIDI...siapa yang sudah berusia midi atau yang sewaktu denganku pasti tahu apa itu MIDI...sebuah majalah terbitan Karangkraf khas untuk wanita maupun lelaki yang berusia MIDI..sejak mula2 diterbitkan (Gambar muka depan Maria Arshad) aku sudah tidak mampu berpisah dengan Majalah MIDI ini...banyak info tentang kesihatan dan apa saja untuk aku yang berusia midi ini...insyallah aku jarang2 miss membeli MIDI...rasanya dah beratus koleksi majalah ini kat almari buku aku di rumah..

Itulah aku....coklat dan MIDI...


~ Melepaskan bukan bermakna kita melupakan..ianya tetap kekal dalam hati, di dalam sanubari ~

Friday, March 25, 2011

Bila Hati Tak Tenteram

Bismillah...

Segalanya bermula dari dalam....bila seketul darah dalam tubuh yang bernama hati itu tidak tenang dan tak tenteram, ia boleh saja membuat seluruh hidup rasa tak tenang..maka banyaklah perkara atau perbuatan yang kita lakukan jadi tak betul atau salah belaka...

Andai sedang memasak nasi mungkin nasi jadi bubur...menggoreng ayam pasti tak masak, membuat kek mungkin jadi lempeng......contoh saja..tapi jika di pejabat..mahu saja apa kerja yg dibuat silap belaka....besar sungguh pengaruh bila hati tak tenang kan....

Agaknya itulah yang berlaku pada aku...18Mac 2011 lalu..ada sesuatu yang buat aku amat kecewa dan terluka...aku rasa terlalu kecewa dengan pihak pengurusan..dengan  beberapa org bos di Syarikat tempat aku betugas....agaknya mereka tu memang dilahirkan sebagai ketua2 yang tiada hati dan perasaan...kebajikan untuk kakitangan tidak diberatkan...

Banyak kerja2 dipejabat yang aku lakukan pada hari itu jadi kelam kabut..buat bayaran pinjaman anggota lain tersilap masuk ke akaun anggota lain..gaji pekerja cucipejabat pun tersilap masuk ke akaun kakitangan lain..mujurlah dua2 kesilapan itu dapat diatasi..dan wang mereka dapat dikembalikan...aduhai...mengapa jadi begini..

Apalah daya aku...aku hanya mentimun..sedangan mereka durian tembaga...kerana mahu mencari rezeki..ku butakan mata..ku pekakkan telinga dan aku bisukan mulutku...apa yang dilakukan padaku hanya mampu ku telan walaupun sakitnya melukakan kerongkong..

Mujurlah dalam kelukakan itu ada sesuatu yang telah memulihkan semangatku..dan buat aku tambah ceria dan bersemangat meneruskan kehidupan...terimakasih sahabat!!


~Ku tenangkan hati dengan mengingatiNYA~

Tuesday, March 22, 2011

Jemput-Jemput Pisang

 Bismillah..

Nampaknya Nyanyisunyi rasa sangat sunyi...bila tuannya jarang2 meng up date..dan bersiar2 di rumah teman2..apakan daya...banyak sangat halangan yang menimpa...takpelah...tentu masih ada yang sudi mendengar nyanyian dari hatiku di sini......wahhh.....bersajak bergurindam pula...(terbawa2 bila baca novel tulisan Faizal Tehrani agaknya.)

Sehari dua ini aku sangatlah rajin memasak...pagi semalam subuh2 kala aku sudah menyediakan kueh kasturi..sayangnya terlupa nak snap gambarnya..first time buat...sedap kata teman2 di ofis..anak2 pun asik mengulang makan...Abdullah Zaki minta dibuatkan lagi...pasti ibu buatkan lagi.

Pagi tadi pula sempat aku buat ubu ketuk (getuk) ntah..apa nama yg sebenarnya tak aku tahu..tapi ubi kayu tersebut direbus, dihancurkan dicampur kelapa dan gula pasir, bancuh tepung beras dn sedikit tepung gandum..dicelup dn goreng...first time juga buat...sedap juga kata kwn2 ofis...nanti buat lagi ye..kata mereka..insyallah...

Tengahari tadi aku sempat buat jemput2 pisang..kebetulan sorg ofismate bawa pisang emas dibawa belayar..jadi aku ambil beberapa sisir untuk dibuat jemput2 pisang. 



Nah..inilah menu untuk minum petang ini...sebahagian tadi sudah ku jamu kawan-kawan di pejabat...panas2 makan dengan teh o panas sedap sangat...jom datang rumah aku minum sama2.

Monday, March 21, 2011

Nyanyian Ria...

Tiba-tiba..
hatiku terasa berbunga
kuntum-kuntum mawar
seakan berkembang dalam jiwa
mentari seakan bersinar dalam kalbu
bulan seakan menyapa dalam dada
mendung sirna menjauh tanpa bicara...
saat hatiku yang gerhana disapa mesra
tika jiwaku yang gundah disentuh hiba
walau tak ku tahu siapa yang menyapa
walau tak ku kenal gerangan yang bertanya...
namun aku sudah cukup terasa bahagia
walau hanya seketika..
walau cuma sepatah cuma....
terimakasih dia yang sudi menyapa
terimakasih kamu yang sudi berbicara
terimakasih..kerana aku akan sentiasa
menunggu tanpa jemu..

Monday, March 14, 2011

Yang ditinggalkan.....

Bismillah...

Ahad..13Mac...12.00 tengahari, aku mendapat panggilan dari seorg rakan memaklumkan kepulangan ke rahmatullah suami seorang teman yang bekerja di sebuah bank yang aku kerap berurusan. Sebelum ini aku memang telah maklum arwah suami beliau mengidap penyakit cancer buah pinggang, dan telah menjalani pembedahan kira2 sebulan yang lepas..

Namun jodoh pertemuan ajal maut semuanya ditentukan Allah...semalam arwah telah menghembuskan nafasnya yang terakhir...meninggalkan seorg isteri yang masih muda berusia 34tahun, anak2 yang masih kecil berusia antara 11 hingga 4 tahun...

Siapa yang tak pilu bila mendengar perbualan antara ibu dan anak ini sewaktu jenazah sedang dikapankan:

Ibu : Adik..lepas n adik tak dapat jumpa ayah lagi tau...
Anak: Adik tahu...
Ibu: Pas ni adik tak dapat main2 dengan ayah lagi tau..
Anak: Adik tahu...
Anak: Tapi adik rindu kat ayah..

Si Ibu kehilangan kata2 hanya bercucuran airmata...aku sempat memeluk dan memberi kata2 semangat pada temanku itu..tapi betapa berat mata yang memandang, berat lagi dia yang mengalami..aku sangat faham kerana aku juga pernah berada di tempatnya...mengalami situasi yang sama walaupun agak berbeza...

Aku harap dia tetap tabah menjalani hidup sendirian membesarkan anak2 yang masih kecil..aku rasa aku lebih bernasib baik kerana ketika aku ditinggalkan, anak2 sudah besar dan sudah memahami keadaan yang berlaku....

Hanya yang aku sangat kesali..sewaktu jenazah sedang dibawa pergi, ada beberapa orang wanita yang datang melawat seakan terlupa yang mereka sedaang berada di rumah orang mati...mungkin teruja bertemu teman lama hingga tak sedar gelak2 dengan agak kuat...apalah perasaan kaum keluarga si mati bila melihat situasi itu...aku hanya mampu menggeleng kepala dan berastagafar...

~ Yang pergi tetap pergi..walaupun di hati di sanubari nama itu tetap terpatri..namun relakan pemergiannya~

Saturday, March 12, 2011

Kalau dah rezeki....

Bismillah...

Orang kata kalau dah bukan rezeki...nasi yang dah sampai kat mulut pun tetiba boleh jatuh....jadi aku selalu tanamkan dalam hati...kalau benda tu dah memang bukan rezeki kita buat mcm mana pun tak akan dapat.....tapi kalau benda tu dah memang rezeki kita...insyallah pasti dapat kita miliki...bukankah janji ALLAH itu pasti!!

Kawan2 yang mengenali aku dari blog yang satu lagi, tentu masih  ingat trajedi rumahku dimasuki pencuri pada 2 Jan 2011 lalu.. kira2 sebulan selepas itu, duitku di bank pulak kurang sebanyak RM500.00..huh!banyak tu bagi aku..buat belanja dapur dan sekolah anak pun lebih dari cukup..masa sedar perkara tu rasa nak pitam gak lah...

Ceritanya begini...satu petang senja nan merah tu aku ke bank dot,dot,dot...nak keluarkan duit belanja sebanyak RM500.00..percubaan pertama transaksi tidak berjaya...lalu aku cuba keluarkan RM300.00 pulak..pun gagal...last sekali aku try keluarkan RM200.00...baru ok..tapi yang keluar Note RM10.00 sebanyak 20 keping, pastinya dalam ATM tiada wang yang mencukupi...kembong purse aku...lepas keluarkan duit aku terus berlalu pergi tanpa melihat baki duit di bank...slipnya pula terus aku buang dalam tong sampah!

Petang esuknya aku ke Bank yang sama.... tentulah nak keluarkan duit lagi.....RM200.00 semalam dah buat belanja barang2 dapur..adalah baki sikit lagi...terkejut bukan kepalang bila nk keluarkan duit tetiba baki tidak mencukupi..pelik bin ajaib..mana lagi RM500.00..padahal aku hanya keluarkan RM200.00  semalam dan aku sangat pasti baki duit aku masih ada sekitar RM700.00..tapi menurut pemyata di ATM baki duitku hanya ada RM200.00...bermakna duitku telah kurang 500...inilah pertama kali berlaku pada aku...panik sesangat aku dibuatnya.

Macam nak pitam jugalah...bila sedar 500 dah kurang dari akaun..aku terus menghubungi sorang staff bank yang aku kenali.....memandangkan waktu kejadian itu bank dah tutup dan hari Jumaat pulak, maka aku disuruh buat report pada hari Isnin...dua hari aku rasa macam 2 tahun..dalam hati tak henti2 berdoa muga aku dapat semula duit 500 tu..tp andainya tak dapat..aku pasrah..mungkin itu memang bukan rezeki aku...dan Allah nak uji aku lagi...

Segalanya berakhir kira2 seminggu selepas itu...Alhamdulillah duit yang 'hilang' dari akaun di kembalikan semula dalam akaun aku...leganya hati bila staff bank berkenaan memaklumkan hal itu pada aku..rupanya bukan aku saja yang mengalami kejadian tersebut..ada beberapa orang pelanggan bank berkenaan yang mengalami nasib serupa.

"Pengajaran yang aku dapat dari kejadian itu...lain kali setiapkali mengeluarkan duit melalui ATM..pastikan baki duit dalam akaun diperiksa tak kiralah transaksi berjaya atau tidak..dan slip pengeluaran  mestilah diambil..bukan dibuang tanpa memeriksanya terlebih dahulu...."


~ Setiap kejadian dan dugaan yang menimpa kita, pastinya ada suatu pengajaran untuk kita renungi dan menjadikan kita lebih berwaspada dan berhati-hati~

Wednesday, March 9, 2011

Sakitnya....

Bismillah...

Sakit sangat rasanya kan, bila sahabat yang makan sepinggan..tido sebantal..yang kita percaya hampir 120%, yang selama ini jadi tempat mencurah segala keluh kesah dan apa saja kisah hidup kita walaupun bukan 100%, rupanya selama ini membuka segala kisah hidup kita pada orang lain..orang lain itu pulak kawan2 sepejabat..tempat kita cari rezeki...kalau orang tu tak kenal kita tak pe jugalah..

Apa agaknya dia rasa bila bercerita...mengumpat dan mengata sambil gelak2 guling-guling..masa anak dia sakit dia mintak kita doakan..supaya sembuh...aku buatkan solat hajat dengan hati yang ikhlas..bila dia bergaduh dgn suaminya hingga nak bercerai berai, akulah tempat dia minta nasihat..tapi aku tak pernah cerita kisah dia pada org lain..

Masa dengar hal ni dari seseorg yang aku boleh percayai.. hati aku panas sangat, sakit sangat..rasa macam ditoreh2 dengan pisau..tapi aku lapangkan hati..beristigfar dan buangkan rasa itu..kerana tiap hari aku akan berjumpa dengannya..bercakap dan berurusan..kerana kami sepejabat..aku tak mahu keruhkan suasana di pejabat...aku anggap semua kwn2 di pejabat bagaikan adik beradik.

Aku doakan muga satu hari nanti dia diberi petunjuk..diberi hidayah dan berubah..sampai bila dia mahu berkelakuan macamtu...sekarangpun belang dia dah mula nampak di pejabat..dah terbukti keburukan dia....
Muga Allah beri dia hidayah..

Moral of the Story..mengadulah..berceritalah..dan menangislah pada yang sentiasa mahu mendengar tanpa memalingkan wajahnya dari kita,yang tidak akan menceritakan rahsia kita pada sesiapapun.....siapa lagi kalau bukan ALLAH yang Maha mendengar dan Maha Mengetahui.

~ Di sini..Nyanyisunyi..aku bebas menyanyi..aku riang menari..kerana di sini tiada yang memerhati dengan rasa hasad dengki~

Sunday, March 6, 2011

Selera Anak Dan Ibu

 Bismillah....

Biasanya hujung2  minggu macam ni barulah dapat minum pagi, makan tengahari dan minum petang sama2 hero aku yang dua org tu..itu pun sebab Abdullah Zaki tak berapa sihat..so sepanjang hari dia melekat kat rumah..kebiasaannya jika dia sihat, seawal pukul 7 pagi lagi dia dah ke padang bermain bola..petang nanti barulah nampak batang hidung dia dengan muka berkilat panas terbakar dek matahari...petang semalam badan dia panas semula..bila bagi ubat ok sekejap....dari pagi tadi aku rasa demam dia dah kebah..tenguklah sekejap2 lagi..harap2 dia dah sembuh betul...runsing betul hati aku bila anak2 tak sihat ni...tapi hati ibubapa mana yang tak risau bila anak2 tak sihat.

Baca komen AzwanDegkil semalam...kata beliau. bila anak sakit rasanya mintak biar sakit itu pindah pada dia..tapi aku tak boleh mintak macamtu...kalau aku sakit, sape yang nk masak, nak basuh baju, nak jaga anak2 dan yang penting nak cari duit..sebab akulah ibu, akulah ayah dan akulah penjaga anak2...kesian anak2 jika ibu diaorg sakit..lainlah Azwan...kalau dia sakit ada isteri boleh jaga, kalau isteri sakit bolehlah suami jaga kan....kalau aku sakit pun buat2 macam tak sakit..sabar je lah.


Inilah menu untuk pagi tadi....mee goreng..anak2 suka, aku pun terlebih2 suka....kerap juga hari bekerja aku buat lebih bawa ke ofis...jamu kengkawan sekali...hati aku sentiasa ikhlas bila jamu kengkawan tapi aku tak faham nape kadang2 keikhlasan aku ada juga yang salah ertikan..takpelah hnaya Allah yang tahu....
Menu untuk tengahari tadi aku masak sup ayam dengan campuran kentang, kobis bunga dan buah tomato...biasanya sayur2 tersebut aku yang makan..lawan pula dengan sambal belacan..nampaknya Abdullah zaki dah ada selera makan, tapi kenalah aku suapkan...
Untuk petang pula..sambil2 memasak sup tadi aku sediakan pengat pisang....aku memang sukaaaa sangat pengat pisang...guna pulak pisang nangka..letak sikit sagu mata ikan....tak sempat makan lagi..masih awal lagi...sape2 yang terliur tu ampun maaf ye...memang sengaja bagi ko orang terliur....:))

Kalau di blog lama dulu yang dah jadi kenangan tu banyak juga menu2 mcm ni...so di blog nynyisunyi ini juga aku akan kerap bercerita apa yang selalu aku masak....

Sdr Abu Muaz ada bertanya: mengapa "Nyanyisunyi"?kerana aku tak mahu 'Lara" lagi....walaupun sunyi, hati aku tetap bernyanyi...


~~Walaupun aku kini bernyanyisunyi di sini, hatiku tetap di sana, merindui setiap detik indah yang telah ku tinggalkan~~

Friday, March 4, 2011

Bila Anak Sakit Harap2 Ibu Tak Sakit Sama..

 Bismillah..Assalam..

Aduhai..lama singguh tak bersiaran dan ziarah sahabat2 di Maya ini...terlalu banyak hal yang buat aku tak punya kesempatan untuk mengup-date blog ini..nampaknya bertambah sunyilah "nyanyisunyi"....antara satu sebab yang paling tidak mengizinkan bila Komputer di rumah di serang virus cinta.
  Bila sihat dia sangat aktif..

Tapi sebab yang paling penting, bila anak bungsu aku Abdullah Zaki sudah hampir 2 minggu tak sihat...minggu lepas dia diserang astma..belumpun sembuh betul dia dah aktif bermain bola..bila dah penat dan dahaga mulalah minum ais...astma dia berulang semula..ahad lepas masa main bola kena  hujan panas..dia demam pulak...

Sejak Isnin minggu ini Abdullah Zaki bercuti sakit..semalam aku menyuruh dia ke sekolah bila rasa panasnya dah reda..menjelang pukul 4 petang cikgu kelas menelefon aku supaya mengambil Zaki kerana demamnya bertambah kuat...risaunya hati hanya Allah saja yang tahu.

Pagi ini aku membawa Abdullah Zaki ke Klinik Kesihatan untuk mengambil ujian darah..kesiannya tenguk lengannya yang  halus dicucuk jarum...Alhamdulillah tiada penyakit berbahaya seperti denggi.

Mudah2an anak bungsu aku ini akan pulih seperti biasa dan dapat ke sekolah semula minggu depan dan aku sentiasa berdoa muga aku sihat untuk menjaga anak yang selalu tak sihat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...